Rätt däcktryck är avgörande och du sparar pengar
Rätt däcktryck är avgörande och du sparar pengar

Rätt däcktryck är avgörande och du sparar pengar

Rätt däcktryck är avgörande och du sparar pengar

Skriven den av

Den enda kontakten din bil har med vägen är däcken, så det är viktigt att de är i ordning och inte minst att du kör med rätt däcktryck.

Att köra med fel däcktryck gör att du både lägger mer pengar på bränsle och sänker bilens broms- och styregenskaper.

Det är viktigt att du själv kontrollerar ditt däcktryck för att säkerställa att du alltid når de optimala förhållandena för att köra bilen. Vid körning med för lågt däcktryck blir däcket för varmt och medför större risk för skador, bilen blir instabil och bromskraften blir betydligt sämre – dessutom försämras bränsleförbrukningen med upp till 12 procent, om man helt enkelt 0,5 . avviker från rätt däcktryck.

Se vilket däcktryck din bil kör

För att hitta rätt däcktryck för din bil, läs bilens däcktryckstabell. Detta bord finns ofta i dörröppningen på en skylt, i tankluckan eller i bilens manual. Däcktrycket anges baserat på däckstorleken och kan anges i kPa, bar, PSI eller Kp/cm2.

Använd vår tabell nedan för att konvertera ditt däcktryck.

Omvandlingstabell för däcktryck

Kilopascal (kPa) Bar Psi Kp/cm2
150 1,5 21,8 1,53
160 1,6 23,2 1,63
170 1,7 24,7 1,73
180 1,8 26,1 1,84
190 1,9 27,6 1,94
200 2,0 29,0 2,04
210 2,1 30,5 2,14
220 2,2 31,9 2,24
230 2,3 33,4 2,35
240 2,4 34,8 2,45
250 2,5 36,3 2,55
260 2,6 37,7 2,65
270 2,7 39,2 2,75
280 2,8 40,6 2,86
290 2,9 42,1 2,96
300 3,0 43,5 3,06

Näven regler för däcktryck

Det finns några bra knytnävsregler när det kommer till däcktryck. Det första är att kontrollera ditt däcktryck varje gång du tankar din bil, eller minst en gång i månaden. De flesta bensinstationer har maskiner som gör att du snabbt kan ange önskat däcktryck och sedan själv pumpa in luft i däcken.

Kontrollera ditt däcktryck med kalla däck – Dvs ta kortaste vägen ner till nästa däcktryckare och kontrollera inte däcktrycket när du kör 100 kilometer på motorvägen. Luften i däcken expanderar vid värme och ger ett missvisande intryck av däcktrycket.

Bedöm ditt däcktryck snabbt på uppfarten

Genom en visuell inspektion av däckformen kan du snabbt bedöma om däcktrycket behöver kontrolleras. Detta görs genom att titta på formen på däcket från bak- och framsidan av bilen.

Lyfts däcket i sidled från botten är det för mycket luft i det, när det är krossat blir det för lite luft, men har det en fin form i botten är det med största sannolikhet ett korrekt däcktryck.

Se bilden nedan för en referens till formen på däcket.

dacktryck

Kall luft behöver mindre utrymme

När det är kallt ute fylls luften mindre, så under vintermånaderna rekommenderas att öka däcktrycket med 0,2 bar jämfört med bilens standarddäcktryck.


Partnere